RSS

61.7.2. KENALI SILAT CEKAK –Gerak tangan di tangan, kaki di kaki.

30 Jun

Seperti yang saya nyatakan, dalam proses pembelajaran SC, ramai penuntut yang tertanya-tanya tentang pelajaran kaki. Hal yang demikian kerana keseluruhan pelajaran SC adalah berkaitan dengan penggunaan tangan. Rupa-rupanya, pelajaran kaki telah diberi penekanan semasa pembelajaran umum. Setelah dapat pelajaran tersebut maka fahamlah kami akan ungkapan Ustaz, “Bila tangan digunakan tangan pula balasan, jika kaki, kakilah balasan tanpa menggunakan tangan menepis; tidak menggunakan tangan menepis serangan kaki”.

Dalam tulisan seterusnya saya ingin berkongsi pengalaman dan pengetahuan tentang pelajaran umum yang berkaitan dengan penggunaan kaki. Jikalau semasa proses pembelajaran SC, masa yang banyak telah diberikan pada kemahiran tangan tetapi kali itu dalam pelajaran umum, pelajaran kaki pula diberi tumpuan. Pelajaran Umum adalah berkaitan dengan pelajaran setelah tamat silat. Namun begitu ramai juga yang mentafsir tamat silat sebagai tamat pembelajaran silat. Terus ghaib. Ada juga yang tidak sempat mengambil tumbuk serang. Sebenarnya, setelah ijazah yang ketiga, banyak lagi pelajaran yang boleh dipelajari.

Secara amnya, terdapat dua bentuk pembelajaran umum yang berfokus. Pertamanya ialah memahirkan buah-buah yang telah diperoleh supaya tindakan pada buah-buah itu dilakukan secara tepat dan tangkas. Keduanya ialah mempelajari pelajaran tambahan SC yang tidak ada dalam pelajaran ‘enam bulan’. Misalnya pelajaran senjata dan serangan kaki.

Ketika itu tidak ada sukatan pelajaran umum yang ditetapkan. Oleh itu, pelajaran umum di kelas saya tidak terikat pada apa-apa ketentuan pelajaran. Semuanya bergantung pada pembawaan Ustaz yang dibantu oleh Jurulatih kanannya. Hal yang demikian menyebabkan kami mempunyai masa untuk memberi fokas pada satu-satu latihan gerak persilatan SC. Keadaan itu saya rasakan amat sesuai. Kami telah diberi kebebasan untuk memperbaiki kelemahan diri dalam gerak silat di samping pembelajaran beberapa aspek pengetahuan gerak SC yang baru.

Semasa saya menjadi Jurulatih di pusat pun, senarai umum masih belum ada. Pengendalian kelas-kelas umum adalah berdasarkan kreativiti para Jurulatih. Semasa saya berhijrah ke kampung dan membuka cawangan di Ipoh, baru kedengaran tentang wujudnya senarai buah-buah umum yang perlu dipelajari. Tak salah saya sekitar akhir tahun tujuh puluhan. Maknanya, penciptaan senarai buah-buah umum tersebut adalah satu perkembangan baru; mungkin sebagai usaha untuk memantapkan sistem pembelajaran umum. Saya difahamkan senarai itu berkekalan hingga sekarang. Usianya telah ‘tua’. Tak ada pelarasan pulak oleh penghobi pelarasan.

Walau bagaimanapun, saya tidak pernah terikat dengan senarai tersebut ketika mengajar umum. Hal yang demikian adalah berdasarkan pengalaman saya menerima pelajaran umum tanpa ada senarai tertentu dan pengalaman saya sebagai Jurulatih yang mengajar umum tanpa ikatan pada senarai pelajaran yang dikeluarkan.

Saya difahamkan, kerana wujudnya senarai tersebut, latihan berfokus pada satu-satu kemahiran dalam SC telah terabai. Misalnya, para penuntut kekurangan masa untuk memahirkan tumbuk serangnya. Penyediaan senarai buah-buah umum telah ‘memaksa’ para penuntut mempelajari buah-buah silat lain. Setelah belajar baru diajar ‘gerak membunuh’ atas prinsip memotong; bukannya atas sifat melatih tumbuk serang. Sepatutnya, kalau tumbuk serang, buah-buah itu tidak perlu dipotong. Tak sempat pun nak buat buah. Syaratnya, tumbukan mesti ‘menjadi’. Nampaknya, banyak masa terbuang begitu saja bagi menguasai gerak yang asing tersebut.

Saya mengimbau kembali tentang pelajaran umum di kelas saya. Seperti biasa ketika itu, prinsip pelajaran umum ialah kebebasan latihan gerak-gerak yang ada dalam persilatan SC. Bentuk latihan adalah terbahagi dua. Pertamanya ialah meningkatkan kemahiran gerak yang sedia ada. Gerak itu telah diperoleh ketika proses pembelajaran SC. Misalnya, tumbuk serang, pelajaran enam tolak enam dan buah-buah jatuh dan potong yang kurang kemas. Latihan adalah bebas mengikut keperluan individu.

Oleh itu, konsep latih tubi sangat dititikberatkan dalam pelajaran umum berdasarkan keperluan penuntut. Jurulatih adalah berperanan sebagai pemudah cara. Mereka bertindak sebagai ‘pakar rujuk’ apabila terdapat persoalan gerak yang dihadapi penuntut. Para Jurulatih tersebut lebih mengenali kebolehan anak didik mereka. Maka mudahlah Jurulatih itu ‘membangunkan’ kebolehan para penuntut.

Tumpuan kedua dalam pelajaran umum ialah menambahkan pengetahuan tentang isi pelajaran SC yang tidak diajar ketika proses pembelajaran enam bulan. Misalnya, pelajaran senjata dan kemahiran kaki. Rupa-rupanya pembelajaran tersebut amat penting bagi melengkapkan kefahaman secara keseluruhan tentang pelajaran SC dari segi falsafah, konsep dan prinsipnya. Maknanya, setelah mempelajari pelajaran umum, kefahaman penuntut pada ungkapan-ungkapan yang ada dalam SC telah menjadi semakin jelas.

Dalam tulisan ini saya akan menerangkan bentuk pembelajaran tentang kemahiran menggunakan kaki. Pada masa itu, pelajaran menggunakan kaki mempunyai dua prinsip utama. Pertamanya, pelajaran kaki dalam sistem membela diri. Keduanya kebolehan mengatasi pengunaan kaki oleh pihak lawan ketika SC menyerang. Dalam sistem membela diri, ada dua jenis latihan iaitu secara berdiri dan secara duduk. Sama seperti latihan senjata tongkat.

Dalam pelajaran asas kaki secara berdiri, tumpuan sepakan adalah di bahagian bawah. Kaki kiri dan kaki kanan pesilat memainkan peranan penting untuk mengatasi serangan kaki tersebut. Sebabnya, kawasan sepakan itu adalah kawasan pengawalan kaki. Susah bagi saya menerangkan cara tangkisan yang menggunakan kaki itu secara tulisan. Umumnya, kalau menggunakan kaki kanan pesilat, cara masuk seakan-akan Kuntau Kanan Gantung. Ada sambungannya. Kalau kaki kiri yang digunakan sebagai tangkisan, cara masuknya adalah menggunakan kaedah gelek. Ada caranya. Tidak bermalam langsung.

Hal yang demikian maka lengkaplah kefahaman kami atas maksud ungkapan tersebut iaitu, ‘Gerak tangan di tangan, kaki di kaki.’ Cuma, seperti yang saya timbulkan, jika serangan kaki itu melampaui kawasan yang dihadkan dan memasuki kawasan tangan, maka tangan akan memainkan peranan untuk mengatasi serangan yang dijaga oleh tangan.

Oleh itu terdapatlah kepelbagaian dalam menghadapi serangan kaki dari pelbagai aras. Pasangan akan menggunakan pelbagai cara sepakan. Penuntut diasuh secara berani untuk mengambil sepakan tersebut dengan tepat dan tangkas. Semuanya berdasarkan aras sepakan. Kalau sepakan pada aras bawah, maka kaki yang memainkan peranan untuk mengatasi sepakan tersebut. Kalau sepakan memasuki kawasan tangan maka tanganlah yang memainkan peranan untuk mengatasi sepakan kaki tersebut. Misalnya, jenis sepakan bahagian rusuk, sepakan layang di bahagian tengah dan sepakan layang di bahagian tengkok. Termasuk sepakan secara berganda dan sepakan terbang.

Kefahaman kami pada ungkapan tersebut bertambah jelas apabila satu lagi jenis pembelajaran sepakan kaki telah diajar pada kami. Menunggu serangan kaki secara duduk tahyat. Pasangannya akan menyepak bahagian tengkok. Pesilat akan mengambil sepakan tersebut menggunakan tangannya. Walaupun pesilat duduk rendah, sepakan kaki tetap diambil menggunakan tangan kerana sepakan itu memasuki kawasan tangan. Manakala kaki pesilat akan bertindak pada kaki pasangannya. Semuanya berlaku dalam proses yang serentak.

Syarat mengambil sepakan, pesilat diingatkan supaya tengkok sentiasa berada dalam posisi asal. Kepala pesilat jangan sesekali beralih sama ada banyak atau sikit, atas alasan takut. Mesti berani. Jika kepala beralih maka bahagian tengkok akan terdedah pada bahaya yang amat sangat. Kaki kiri pesilat akan bertindak pada kaki kiri pasangan yang bertapak. Pelajaran sepak sedemikian membuktikan, kalaupun kita berada pada kedudukan yang rendah, cara mengambil serangan kaki masih bergantung pada kawasan yang diserang.

Perkembangan berikutnya, dalam satu majlis pelarasan zaman PA, kami diarah supaya pelajaran tangkisan kaki dengan kaki ditiadakan. Saya tak pernah ikut arahan itu kerana bukannya datang secara langsung dari Guru Utama. Mana mungkin teori ungkapan yang kita bincangkan itu ada, tapi perbuatan praktisnya ditiadakan. Tentulah para penuntut yang kritis akan tertanya-tanya. Penuntut yang tak berani bertanya akan berterusan bergelumang dengan seribu persoalan dalam pemikiran sahaja. Saya tidak tahu perkembangan pelajaran tersebut ketika ini.

Setelah mahir dengan gerak mempertahankan diri dari serangan kaki, para pesilat akan dilatih membuat serangan dalam konteks pasangannya menggunakan kaki. Maknanya, penuntut akan diajar dengan kaedah mengatasi tindakan kaki pasangannya tatkala pesilat menyerang. Pasangan pesilat akan membuat pelbagai jenis sepakan sama ada bahagian bawah, rusuk, sepakan layang di bahagian tengah dan sepakan layang di bahagian tengkok.

Semasa Cekak menyerang, sekali lagi konsep, “Gerak tangan di tangan, kaki di kaki’, diguna pakai. Hal yang demikian, jika tindak balas gerak kaki pasangannya di bahagian bawah, maka kaki persilat yang menyerang akan memainkan peranannya. Jika kaki pasangannya bertindak di kawasan tangan, maka tangan pesilat yang menyerang akan memainkan peranannya. Maka fahamlah kami akan ungkapan yang sering diucap Ustaz. “Bila tangan digunakan tangan pula balasan, jika kaki, kakilah balasan tanpa menggunakan tangan menepis; tidak menggunakan tangan menepis serangan kaki”
Sekian saja perbincangan tentang pelajaran kaki.

Sila lihat gambar di bawah. Gambar lama sebelum berpecah. Timbul perbincangan. Nak ambil cara mana. Guna tangan atau guna kaki. Nampaknya, serangan tangan dah masuk kawasan kaki. Tapi ada pulak kata guna tangan. ‘Hantam sajalah Labu’. Prinsipnya, kalau penumbuk dah bermalam, apa pun tak boleh buat. Apa cara pun tak mungkin boleh dilakukan. Perlu amalkan konsep makan gerak dalam gerak. Kesimpulannya, lebih baik hebatkan tumbuk serang daripada belajar buah orang lain. Buah sendiri dan ada. Buat apa nak tengok buah orang lain. Jaga aje buah sendiri. Kalau tumbuk ‘menjadi’ tak ada perbahasan nak potong buah cara mana. Tak sempat pun makan secara turun ke bawah. Terus rebah.

20130630-181712.jpg

 
Leave a comment

Posted by on 30/06/2013 in Persilatan

 

Comments are closed.

 
%d bloggers like this: