RSS

58.8. PROSES PENYAMPAIAN PELAJARAN.

31 Jan

Memahami ‘Buah Keputusan’ Dalam SC.

Gerak bela diri yang ada dalam masyarakat Melayu adalah dikenali sebagai silat. Banyak tafsiran tentang silat. Biasanya, silat dianggap satu seni permainan atau kepandaian berjuang dengan menggunakan ketangkasan menyerang dan mempertahankan diri. Dalam penggunaan bahasa harian, kalau silat digunakan sebagai permainan, selalunya gerak silat itu adalah merujuk sebagai silat pulut atau silat pengantin. Ada yang bergelar silat jatuh. Kalau jatuh maka dikira kalah dalam permainan silat tersebut.

Ramai tenaga pengajar persilatan tersebut. Mereka juga bergelar guru. Setiap kampung ada silatnya. Hal yang demikian adalah merupakan budaya hidup masyarakat Melayu. Penduduk kampung yang berkenaan sahaja yang mempelajari silat tersebut. Masyarakat Melayu dulu sangat berbangga dengan perkampungan mereka. Istilah kampung adalah merujuk pada penghuninya yang mempunyai pertalian darah. Tak kiralah bau-bau bacang atau bau-bau kuinin.

Zaman semakin berubah. Konsep kampung juga telah berubah. Istilah kampung mula merujuk pada kawasan. Masyarakatnya bercampur gaul. Pertalian darah bukan lagi menjadi ukuran petempatan. Hal yang demikian menyebabkan persilatan Melayu juga mula berkembang. Untuk berkembang, silat memerlukan persatuan.

Berdasarkan pengalaman dan pembacaan, saya berpendapat gerak persilatan orang Melayu itu asalnya bukan bernama. Kalau ingin berkembang atau menyebarkan ilmu silat bekenaan, mesti ada naungannya. Mereka ada pilihan sama ada bernaung di bawah persatuan yang sedia ada atau menubuh persatuan sendiri. Kalau tidak, akan menyalahi undang-undang. Untuk bergerak secara menumpang persatuan atau mempunyai persatuan yang tersendiri, silat itu perlu ada nama.

Maka lahirlah nama-nama pada persilatan berkenaan. Biasanya nama-nama persilatan itu adalah merujuk pada tempat atau pada nama-nama binatang. Adatnya, itu saja pengetahuan yang ada. Mudah dan ringkas. Maka wujudlah pelbagai nama silat Melayu.

Kita juga boleh buat perbincangan. Adakah nama Cekak telah sedia ada dan diterjemahkan pada pengertiannya yang pelbagai. Atau, adakah dari pengertian dan sifat serta bentuk geraknya, maka silat kita dinamakan sebagai Cekak. Bolehlah dibuat kajian.

Dalam persilatan SC, terdapat unsur-unsur buah atau penangkap semua keputusan silat-silat Melayu yang menjadi sebahagian pelajarannya. Apabila disebut silat-silat Melayu, bermakna kita merujuk pada gerak bela diri yang dipunyai orang-orang Melayu. Seperti yang dijelaskan Ustaz dalam majalah Dewan Masyarakat, Ogos 1973, “Tujuan mempelajari semua keputusan ini ialah supaya ahli-ahli dapat menangkis dengan mudah pertarungan walaupun lawannya menggunakan cara silat apa sekalipun.”

Kita harus faham bahawa Silat Cekak bukannya ciptaan Ustaz. Hal yang demikian bermakna, tidak ada sebarang usaha Ustaz menceduk gerak dari mana-mana persilatan Melayu yang ada sekarang. Segala isi pelajaran yang diwarisinya adalah dalam keadaan seadanya. Seperti yang ditegaskan Ustaz, “Jelas kini saya telah melahirkan silat Cekak yang selama empat puluh tahun terpendam di dada Yahya Said tanpa diketahui orang. Saya mengenengahkannya kerana kepentingan kebudayaan Melayu, menimbulkan pusaka Melayu yang asli lagi bertanggungjawab agar mutu silat ini dapat dibanggakan.”

Maknanya, sejak awal tahun sembilan belas puluhan, buah-buah keputusan tersebut telah sedia ada dalam pelajaran SC. Nama-nama buahpun adalah benar dan bukan direka-reka dengan pengenalan baru. Itulah pelajaran yang ada. Kalau difikir-fikirkan, sejak zaman ‘Si Tuah’ lagi, nama-nama buah silat dalam SC adalah seadanya. Bukan nama baru. Bukan ciptaan baru.

Terdapat enam buah SC yang bertaraf keputusan. Buah-buah itu ialah Gayung Patani, Sendeng Atas, Hentak, Pasung Kemanga, Terlak dan Lintau.

Dalam tulisan yang lalu, saya telah menegaskan betapa Ustaz telah membuat pelarasan setelah bergelar Guru Utama. Kebolehan yang ada pada diri Ustaz telah membolehkannya membuat kajian dan menapis gerak-gerak yang ada itu untuk disesuaikan dengan tujuan bersilat. Tentunya tindakan Ustaz itu bagi melahirkan satu seni silat Melayu yang benar-benar bertanggungjawab dan boleh dibanggakan. Saya petik kembali kata-kata Ustaz, “Selepas dimandatkan menjadi guru silat ini, saya tidak terus berpuas hati setakat itu sahaja. Dengan pengalaman sejak usia lapan belas tahun dalam seni silat dan kebatinan Islam sejati, saya buat kajian dan menapis segala seni silat untuk disesuaikan dengan tujuan bersilat dan sejajar pula dengan peraturan agama Islam”. Maka terimalah kita akan pelajaran SC yang ada sekarang ini dalam keadaan seadanya.

Setakat pengetahuan yang saya ada, buah keputusan yang terlibat dengan maksud pelarasan ialah Gayung Patani, Sendeng dan Lintau. Ustaz telah membuang pecahan buah Gayung Patani yang menggunakan kaedah memusing tangan. Tidak praktikal. Sesuai dengan gerak mainan. Buah Sendeng Bawah Kiri dan Kanan telah diketepikan kerana memakan waktu. Lambat. Manakala buah Lintau ditambah dengan pukulan di bahagian dada dan di tengkok hadapan. Walau bagaimanapun, menurut Ustaz, penambahan pukulan pada buah Lintau adalah atas pengesahan Yahya Said. Itulah pelajaran yang sedia ada yang dapat ‘dicungkil’ oleh Ustaz.

Ustaz sendiri menerangkan pada saya. Kalau Ustaz tidak mencungkil pukulan sebenar pada Lintau, maka pukulan Lintau adalah setakat di bahagian pinggang. Maknanya pada saya, ada pukulan yang cuba disimpan. Kalau Ustaz tidak mencungkilnya, maka pukulan itu akan terkubur begitu saja. Kebolehan mencungkil hanya ada pada anak murid yang berfikir. Kita selalu difahamkan betapa seseorang guru itu sering ‘menyimpan’ pelajaran. Bukan semua pelajaran disampaikan pada anak muridnya. Jelas pada kita bahawa pelajaran yang disimpan itu adalah ‘habuan’ pada anak muridnya yang boleh berfikir.

Saya pernah menceritakan tentang sifat menyimpan pelajaran di awal kepimpinan Ustaz sebagai Guru Utama. Zaman sebelum Ustaz berhijrah ke Kuala Lumpur. Sifat menyimpan pelajaran SC bukan untuk ‘habuan’ murid yang berfikir tapi sengaja menyimpan pelajaran untuk kepentingan diri. Saya difahamkan, ketika Ustaz berada di hospital, orang kanannya itu menunjuk ‘belang’. Buah-buah yang ada pukulan hebat dan istimewa, cuba disimpan. Tak diberitahu pada penuntut. Apabila Ustaz menyedarinya, akhirnya orang kanan tersebut telah disingkir dari persilatan SC. Tubuh silat baru.

Kita berharap, hal yang sama tidak akan berulang lagi ketika ini. Kalau ada pukulan, tunjukkan cara pukulan dan sasaran pukulan sebenar. Jangan buat mudah. Konsep simpanlah namanya juga. Tapi, orang tua-tua ada mengatakan, “Ada ulu ada parang, ada dulu maka ada sekarang.” Dulu telah berlaku maka sekarangpun mungkin boleh berlaku. Walau bagaimanapun, murid yang boleh berfikir tetap akan bertambah pelajarannya dari semasa ke semasa. Bersambung.

 
Leave a comment

Posted by on 31/01/2013 in Persilatan

 

Comments are closed.

 
%d bloggers like this: