RSS

58.6. PROSES PENYAMPAIAN PELAJARAN.

25 Jan

Aspek Psikologi Pembelajaran SC.

Pada pendapat saya, pukulan pada buah Pertama tidaklah seberbahaya pukulan pada buah Paras, Lintau dan beberapa buah yang lain. Saya bertegas bahawa tidak ada sebab atau tak ada keperluan untuk menidakkan pukulan pada buah Pertama. Buah itulah pertama kalinya diperkenalkan pada para penuntut setelah mereka mempelajari Kaedah. Sesuatu yang pertama kali, pasti akan meninggalkan kesan yang mendalam. “Itu sebabnya cinta pandang pertama tak akan mudah dilupakan sampai bila-bila”.

Teringat ketika saya masih belajar dalam kelas silat dulu. Keseluruhan penuntut kelas saya adalah terdiri dari mereka yang pernah belajar persilatan Melayu. Macam-macam nama silat yang mereka pelajari. Namun begitu, timbul minat di hati masing-masing untuk mengetahui tentang SC. Kebetulan pula pada masa itu, nama Silat Cekak mula muncul dalam situasi, ramai guru silat Melayu yang mengecam kemunculan SC.

Konvensyen silat Melayu yang diadakan di USM, telah mengenengahkan nama Ustaz Hanafi sebagai guru silat yang penuh ‘kontroversi’. Seorang guru silat yang berani menyentuh perasaan dan kebiasaan pesilatan yang diamalkan oleh masyarakat Melayu. Timbul perselisihan atau perbahasan pendapat hingga berlarutan dan berterusan serta agak meluas antara Ustaz dengan golongan yang berlainan fahaman atau pendirian dalam persilatan Melayu. Medan akhbar dan majalah menjadi media utama. Misalnya perbahasan secara tulisan dalam majalah Dewan Masyarakat. Malah sering keluar artikal dalam Berita Harian tentang SC yang dianggap ‘melampau’ dalam saingannya dengan silat Kalimah.

Situasi yang ada ketika itulah yang menarik minat para siswa Universiti Malaya untuk memasuki Silat Cekak. Dari jumlah seramai lebih daripada lima puluh orang, hampir tiga suku daripadanya telah berumur. Rata-rata umur mereka melebihi tiga puluh tahun. Ramai juga yang telah mencecah umur empat puluhan. Latar belakang silat yang ada menyebabkan mereka memberi perhatian pada pembelajaran Silat Cekak.

Ketika pertama kalinya kami turun belajar silat, nampak kelainan pada SC. Tersangat mudah. Tak banyak karenah tentang adat istiadat persilatan berdasarkan kebiasaan silat Melayu. Sistem pembelajarannya juga tersangat mudah. Tak banyak gerak dan tak payah keluarkan suara. Senyap. Tumbuk pun senyap. Menangkis seranganpun senyap. Hanya kedengaran ‘tampar nyamuk’ ketika buat Kaedah A dan keluhan suara sekali sekala kerana sakit tangan menepis Kaedah B dan Kaedah C. Ada yang mengeluh kerana bukan tangan yang ditepis, tapi angin yang ditepis. Tampar angin. Kadang-kadang kedengaran suara ketawa kerana kesilapan penuntut membuat tepisan. Tepisan tak menjadi, badan yang kena.

Namun begitu, pada sesetengah rakan penuntut, lain pula tafsiran mereka. Bosan pun ada. Macam main-main. Tak ada apa-apa keistimewaan. Kalau belajar silat dulu, mengeluarkan suara boleh menimbulkan semangat. Tapi kali ini tidak ada. Asyik ‘tampar nyamuk’ untuk Kaedah A. Penggunaan Kaedah B, ok juga. Kaedah C dan Kaedah D, kurang faham tujuannya. Tak nampak sangat akan faedahnya. Mana ada orang tumbuk di bahagian bawah. Nampak buruk sifatnya. Bukannya ada kuda-kuda. Kalau ada kuda-kuda, cantik juga.

Kadang-kadang hal yang demikian merisaukan saya juga. Jika ada dalam kalangan rakan penuntut yang berhenti belajar, tentunya bilangan penuntut akan kurang. Kalau bilangan ahli semakin kurang, semangat belajar pun mungkin turut berkurang. Kerap kali saya cuba memujuk mereka supaya habis belajar. Jangan main sekerat-kerat. Tak sedap pun.

Walau bagaimanapun, setelah habis pelajaran Kaedah, kami begitu berminat hendak mengetahui tentang buah pukulan SC. Sebelum ini kami difahamkan Jurulatih SC yang ada bersama bahawa SC amat mementingkan pukulan. Satu pandangan yang berlainan dari kebiasaan dan amalan persilatan kami yang sangat mementingkan tangkapan. “Pukulan belakang kira. Tangkap dulu.”

Kami juga ingin mengetahui akan peranan Kaedah dalam proses membuat buah. Inginkan pembuktian. Gebang atau labun kah! atau satu kebenaran. Hal yang demikian kerana gerak SC tersangat asing bagi kami. Kurang peluang tengok kehebatan SC. Ketika itu, pertunjukan SC jarang dapat dilihat. SC belum popular lagi. Oleh itu gambaran tentang SC adalah tersangat kurang.

Sampailah saat dan ketika. Ustaz turun menunjukkan buah asas Pertama. Saya orang pertama mendapatkannya. Menanti gerak buah dalam debaran. Sangat berkeinginan mengetahuinya. Rakan-rakan yang lain memberi tumpuan dan perhatian. Tiba-tiba berbunyi suara. Wow! Satu pukulan yang tepat di rusuk kanan saya. Semua orang terpegun. Suasana senyap; melainkan suara saya. Bukan setakat itu sahaja. Ustaz terus menunjukkan pukulan cara lain. Tangan dibuka, tapi jarinya dilipat. Satu lagi pukulan hinggap di rusuk. Wow! Sakitnya. Bukan setakat itu saja lagi. Kali ini Ustaz menunjukkan pukulan cara lain. Tangan dibuka. Dibuatnya cucukan di bawah ketiak. Wow! Bunyi lagi. Sakitnya. Semuanya bunyi Wow!. Tak ada langsung bunyi Awww!

Semua rakan penuntut berasa kagum. Baru tahu. Baru nampak. “Hebatnya SC”. Sekurang-kurangnya timbul kesedaran bahawa pelajaran Kaedah yang pada mulanya dianggap macam tak ada apa-apa, rupa-rupanya, besar gunanya. Buah Pertama adalah merupakan ‘first impression’ kami pada SC, betapa pelajaran Kaedah dan buah SC yang mula diperkenalkan amat besar kesannya dijiwa. Sangkaan buruk pada Kaedah SC yang dianggap mudah, meleset begitu saja.

Tanggapan yang pertama itu membentuk perasaan yang berkesan dalam kalangan hati kami betapa SC adalah merupakan satu silat yang hebat. Semuanya atas perbuatan membuat pukulan pada buah Pertama. Timbul minat atau ghairah untuk mengetahui buah-buah seterusnya. Mulalah kami serius sikit untuk mempelajari SC seterusnya. Nampak akan standardnya.

Cuba kita kaji sistem pembelajaran SC yang disusun Ustaz sebegitu rupa. Dalam keadaan sakit di rusuk dan sakit di bawah ketiak ketika menjalani latihan buah Pertama, pelajaran SC ditenang kembali dengan pengenalan buah Gayung Patani. Lembut geraknya. Tenang sifatnya. Perasaan tegang mula reda. Kendur semuanya. Ingatkan kena lagi pukulan padu. Tapi lain jadinya. ‘Pujukan’ pada gerak.

Walau bagaimanapun, tanggapan yang mulai ‘reda’ itu, dikejutkan semula dengan kejutan pukulan Sendeng Atas. Woww lagi! Dalam keadaan perasaan yang kembali reda, tiba-tiba ada kejutan pada buah berikutnya. Walau bagaimanapun, pukulan-pukulan seterusnya pada buah yang ada, telah menjadi satu kebiasaan. Begitulah hebatnya sistem pembelajaran SC. Sistem yang telah diasas dan dimuktamadkan Ustaz.

Sebagai seorang ‘pengkaji’ silat dan peminat silat, saya dapat lihat betapa sistem pelajaran yang ada dalam SC adalah tersusun dengan kemas. Psikologi dalam sistem pelajarannya amat tinggi. Itulah kesimpulan pada kami. Daripada sifat kepercayaan yang semakin pudar pada SC, penuntut dikejutkan dengan pukulan pada buah Pertamanya. Hati tersentak. Kepercayaan dan keyakinan mula datang kembali. Kemudian tenang semula dengan pengenalan Gayung Patani, sebelum disentakkan fikiran pada buah berikutnya.

Sampailah ke peringkat pemikiran, para penuntut tak kisah tentang buah-buah berikutnya. Sama ada akan dapat pukulan yang hebat atau tidak, semuanya tidak mendatangkan masalah. Diri telah bersedia manakala hati dan perasaan sudah boleh menerima segala bentuk pelajaran seadanya.

Ketika berbincang sesama ahli, tersangatlah kami kagum dengan sistem yang sedemikian hasil pemikiran Ustaz. Saya pernah menulis betapa kumpulan penuntut kelas saya, hampir kesemuanya pernah belajar persilatan Melayu. Ada yang bertaraf Jurulatih dan ada yang bertaraf guru. Mereka dapat membandingkan antara ilmu yang mereka ada dengan sistem pelajaran SC yang baru dipelajari. Nampak akan keistimewaan SC.

Cubalah juga para pembaca buat kajian sendiri. Fikir sendiri. Kenapa Kaedah ABCD tidak dilatih secara turutan bersekali dengan buah-buah SC yang ada. Selepas buah Pertama dengan Kaedah A, sepatutnya diikuti buah Kuntau Jatuh dengan Kaedah B. Seterusnya Buah Kilas Depan dengan Kaedah C dan diikuti dengan Buah Hempuk untuk Kaedah D. Kemudiannya diikuti dengan buah-buah lain. Ataupun, kesemua buah dikumpul pada kaedah yang tertentu. Untuk Kaedah A, kumpulkan semua buah yang berkaitan. Begitu juga dengan Kaedah-Kaedah lain. Tentu ada sebab maka sistem pelajaran SC tidak disusun mengikut turutan Kaedah A, B, C dan D. Buatlah perbincangan sendiri. Hal yang demikianlah saya katakan sebagai aspek psikologi pendidikan yang tinggi dalam sistem pembelajaran SC.

Itu sebab juga saya mempertahankan betapa pukulan buah Pertama perlu diambil berat. Hal yang demikian adalah merupakan tanggapan pertama penuntut pada SC. Gunakan kesempatan untuk menegaskan bahawa SC bukannya silat main-main. Sistem pembelajarannya adalah secara berperingkat. Dari mudah kepada payah. Dari payah kepada senang. Dari banyak kepada sikit. Dari sikit kepada mudah.

Kalau tangan dibuka untuk maksud pukulan buah Pertama, hilanglah maksud tanggapan hebat pada sentuhan pertama itu. Tentunya, jeritan Wow! akan diganti dengan rasa geli ‘Awww’. Maka berkumandanglah bunyi-bunyi ‘Awww’. Cukup. Hari dah gelap. Hujan nak turun. Bersambung.

 
Leave a comment

Posted by on 25/01/2013 in Persilatan

 

Comments are closed.

 
%d bloggers like this: