RSS

40.13 PENGALAMAN BERGURU DARIPADA USTAZ

31 Jul

Setelah selesai perbuatan menarik semangat di Telaga Tujuh dan Makam Mahsuri tersebut, kami menerima arahan supaya ke Melaka untuk menarik semangat di makam Hang Jebat pula. Arahannya, ’perlu sampai ke Melaka sebelum Subuh’. Masa telah petang. Betul-betul kerja gila. Kenalah terburu-buru untuk sampai ke Melaka. Namun begitu, kami turutkan saja dalam keadaan ingin mendapatkan ilmu dan pengalaman. Sampai ke Ipoh pun telah tengah malam. Perjalanan ke Melaka melibatkan waktu pagi sekitar satu pagi. Kita dapat bayangkan betapa keletihan menguasai diri kami. Nasib baik En. Fuad masih boleh memandu keretanya ke sana.

Sekali lagi kami membuat ’kerja gila’. Menarik semangat pahlawan lama-lama. Kadang kala hati tetap berkata-kata. Kami berbincang sesama kami. Bukan tentunya mayat mereka ditanam di kubur berkenaan. Contohnya, Makam Mahsuri. Saya difahamkan oleh penjaga kubur berkenaan, mayatnya ditanam di tempat lain. Makam yang ada itu hanyalah simbolik sahaja. Kemungkinan juga perkara yang sama berlaku di makam Hang Jebat. Jadi, semangat apa yang kami tarik. Entahlah. Kesimpulan kami, ”Lantaklah. Ikut saja. Bukannya ada rasa apa-apa.” Tapi rambut ketika ini, rambut masih tak putih. Itu agaknya kesan yang ada. Astagfirullah!.

Sebenarnya ada banyak gambar tentang aktiviti kami tersebut. Tapi habis dibakar isteri yang berasa sangat marah selepas saya mula mengalah daripada mempelajari ilmu yang ada pada guru itu. Namun begitu, ada juga gambar yang terlepas. Cuma, saya siarkan dua keping gambar sahaja. Satu, menunjukkan saya sedang menarik semangat di makam Mahsuri dan satu lagi bersama En Fuad di makam Hang jebat sebelum ’berbolen’ badan untuk menarik semangat. Lain-lain gambar, tak sesuai nak tunjuk.

Semakin lama maka semakin banyak ilmu yang dipelawa oleh guru berkenaan kepada kami. Beliau telah memberi kepercayaan penuh kepada kami yang dianggapnya sebagai orang kanan. Pelawaan dan arahannya, tidak pernah kami bantah. Ikut sahaja walaupun hati mula ’berkata-kata’. Pengorbanan wang adalah tidak terkira. Itu, belum lagi diukur tentang pengorbanan masa dan tenaga serta perasaan orang rumah.

’Orang rumah’ mula merungut dan mula membantah atas perbuatan kami itu. Rungutan tersebut mula menapak di jiwa kami. Kami mula sedar bahawa kehebatan guru berkenan adalah kerana tipu dayanya dan kerana adanya kapit-kapit di sekelilingnya. Tekaan kami itu rupa-rupanya benar. Kami dipelawa untuk berdamping rapat dengan kapit beliau. Saya tak pasti dengan rakan-rakan saya yang lain. Dah lupa. Adakah mereka setuju mendapatkan pengalaman yang sama. Tapi, saya ingin mencuba. Rakan-rakan saya yang sama menuntut, tidak melarang. Walau bagaimanapun, kami tetap bertekad. Dalam keadaan apa sekalipun, sembahyang lima waktu jangan ditinggal sama sekali. Saya yakin bahawa itulah amalan yang tetap bersabit menyelamatkan kami.

Saya diberi ayat-ayat berbentuk seruan untuk mendapatkan jin, dibaca sebelum tidur. Tapi saya tambah lagi akhiran bacaan dengan amalan biasa saya iaitu ’tiga kul’. Itulah saranan Ustaz pada saya sebelum tidur. Nampaknya, tak datang pun benda berkenaan. Tapi malamnya selalu mimpi seram. Akhirnya guru berkenaan mengarahkan saya supaya mewujudkan suasana ’hitam’. Tidur mestilah berpakaian hitam, cadar hitam, bantal hitam serta kelambu pun hitam. Ketika itu tidur masih lagi berkelambu. Ikutkan hati maka ingin saya turuti. Tapi, isteri saya mula pandai membantah. Itulah pertama kali beliau berani membuat bantahan. Emak sayapun turut membantah. Akhirnya terpacul kata-kata yang kurang senang di mulut mereka tentang penglibatan saya dalam kegiatan itu.

Tatkala kami bertiga berbincang tentang masa depan kami dalam kegiatan menuntut ilmu megah, rupa-rupanya mereka juga turut mengalami bantahan isteri. Cuma, mereka tidak bercerita. Apabila saya memulakan cerita tentang perasaan tak puas hati isteri, maka apa lagi! Mereka juga berceritakan hal yang sama. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk mengundur diri. Kebetulan ketika itu kami dipelawa untuk mendapatkan ilmu “Pahat Biji Mata.” Namun begitu, perasaan dan hati kami mulai tawar. Bukan kami yang hebat tapi kapitnya yang hebat, ataupun ada tipu muslihat lagi di sebalik ilmu berkenaan. Elok juga tak ambil ilmu itu. Entah berapa lagi yang kena bayar. Tapi, tak dapatlah nak bercerita tentang ilmu pahat bijik mata kerana tak ada pengalaman mengenainya.

Walau bagaimanapun, bukan senang untuk berpisah dengan guru berkenaan. Banyak rahsia curangnya yang kami ketahui. Tentunya tidak mudah beliau melepaskan kami begitu sahaja. Sebelum itu saya selalu berpesan pada rakan-rakan supaya pandai-pandailah menyimpan hasrat berkenaan. Jangan tunjukkan riak muka yang membolehkan guru itu mengesan. Dalam hal yang berkenaan, saya dan En Fuad boleh berbuat demikian. Namun begitu sahabat saya, Encik Mahadi tidak boleh menyimpan perasaan di hati. Beliau lebih suka berterus terang dan tidak pandai berpura-pura. Secara jujur beliau menyatakan hasrat untuk mengundur diri. Apa lagi! Wujudlah perasaan tak puas hati guru berkenaan. Lebih-lebih lagi apabila saya bertindak membuka pekung di dadanya apabila berpisah.

Selepas kami berpisah dengan guru berkenaan, saya sentiasa berasa bersalah atas hal-hal yang berkaitan dengan orang lain. Tentunya peranan saya sebagai pembantu bomoh memberi saham yang tidak begitu menyenangkan diri. Setakat mendapatkan ilmu secara berkumpulan, tidak ada perasaan bersalah. Hal yang demikian kerana apa yang berlaku adalah atas kerelaan kami sendiri. Tidak ada kena mengena dengan orang lain. Mungkin ada sedikit kesalahan kerana mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga. Selalu meninggalkan mereka bagi bersama dengan guru berkenaan.

Saya telah bertekad untuk menemui orang-orang tertentu di kampung yang kami pernah lawati untuk maksud pengubatan. Saya ceritakan pada mereka tentang cara pengubatan guru berkenaan yang menggunakan kapit. Banyak yang tipu dari benarnya. Harapan saya agar berita tersebut mudah disebarkan. Saya perlu berbuat demikian kerana kepercayaan mereka pada bomoh berkenaan ada kaitan dengan diri saya sebagai seorang guru. Mereka menganggap, tak akan bomoh berkenaan menipu kerana ada pembantunya yang merupakan seorang guru. Hal itulah yang merungsingkan saya hinggakan saya bertekad bertindak demikian. Tindakan saya tersebut memuncakkan lagi perasaan guru berkenaan untuk membalas dendam pada kami bertiga.

Selalu saya nyatakan pengajaran pada anak didik saya. Janganlah kita mudah percaya atas kebolehan seseorang mengatasi satu-satu penyakit. Teringat kata-kata Ustaz. Jika benarlah mereka berupaya mengubati satu-satu penyakit, pastinya kehidupan mereka akan kaya raya dengan rumah yang bertingkat. Ustaz memberi satu contoh iaitu sakit kencing manis yang ramai pengidapnya. Kalau berupaya menyembuhkan penyakit berkenaan, pastinya akan menjadi jutawan. Akan tetapi kalau sekadar mengawal penyakit dengan cara berpantang, tentu ramai yang boleh melakukannya.

Kami bernasib baik kerana mempunyai para pengikut sendiri, ahli-ahli silat. Ketika kami menuntut, kelas SC masih berjalan. Tapi, tumpuannya ialah kelas kemahiran. Pengambilan ahli-ahli baru ditangguhkan sementara waktu. Nampaknya pelbagai cara balas dendam secara tak nampak telah dilakukan guru berkenaan. Untuk berdepan atau bersemuka, tentunya tidak berani. Dia tahu bahawa kami ada pengikut silat tersendiri. Pernah pada satu ketika, beliau menghantar anak buahnya mengintip kelas yang kami kendali. Terhendap-hendap mencari ruang mengintip. Saya sedar perbuatan itu kerana ternampak gelagat mereka. Tapi saya buat-buat tak tahu. Cukup masa, mereka belah dengan sendirinya. Rasa-rasanya mereka tak berani nak buat apa-apa. Setiap kali latihan, ramai juga anak didik saya yang ada. Antara mereka, ada juga yang gila-gila.

Saya pernah menulis dalam blog yang terdahulu betapa beliau berusaha melepaskan kapit-kapitnya sewaktu kami berlatih silat. Satu malam, kelihatan asap berbentuk kabus yang berada atas kepala kami. Tempat-tempat lain, tak ada. Kami menyedarinya. Pelik juga. Bukannya perasaan tapi satu kenyataan. Kabus berkenaan jelas kelihatan kerana ada lampu panjang. Tapi kami buat-buat tak tahu dan meneruskan latihan silat. Lama-lama kapit tersebut ’boring’ agaknya. Langsung lesap.

Satu malam yang lain, saya terima lain dugaan. Malam silatpun. Latihan berakhir hingga masuk lingkungan pagi. Bila masuk tidur, ’soh’ tidurnya. Tiba-tiba saya terjaga kerana anak saya menjerit-jerit tak tentu hala. Teringatkan kain putih kita. Banyak jasanya. Esoknya emak saya memberitahu. Beliau ternampak makhluk yang besar, hitam warnanya yang menembusi dinding anjung rumah. Tapi lembaga itu hanya melewati rumah dan terus keluar secara menembusi dinding dapur. Hebat juga dugaannya. Tapi tak berani nak buat apa-apa agaknya. Hanya sekadar cuba menakut-nakutkan saja.

Misi kapit yang dihantar sering kali menemui kegagalan. Lama-lama, beliau jemu agaknya. Tak ada lagi dugaan yang saya hadapi. Tapi, saya sentiasa beringat. Kami bersyukur kerana dapat menjauhkan diri daripadanya. Nasib baik kami belajar secara berkawan. Dapatlah kami berbincang-bincang dan mengawasi penglibatan kami dari masa ke masa. Kalau menuntut seorang diri, tentulah cabarannya lebih hebat. Oleh itu, jika ada dalam kalangan ahli-ahli yang ingin mendapatkan pengamalan secara sedemikian, belajarlah secara berkawan. Tapi, jangan lupa kebenaran dari guru sebelum belajar. Itupun kalau nak lama dalam persatuan. Kalau tidak, tentunya akan ditendang dari persatuan.

Biasanya, ketika menuntut, kita selalu lupa diri. Lebih-lebih lagi jika ilmu berkenaan ’menjadi’. Kita mungkin lupa sebab-sebab kemenjadiannya. Kalau menuntut seorang diri, kemungkinan besar kita akan terus menerus hanyut dalam dunia perasan dan perasaan tanpa boleh kembali lagi di bumi nyata dengan mudahnya. Cakap-cakap orang lain mungkin akan diketepikan begitu saja. Lebih-lebih lagi nasihat isteri atau kedua ibu bapa. Perasaan ego pasti akan menguasai diri. Percakapan kita mungkin menjadi kasar dan mungkin derhaka pada kedua ibu bapa kerana sifat membantah. Namun begitu, menuntut secara berkawan dan ada persetujuan untuk mengawasi sesama sendiri, kita sentiasa berada dalam dunia berfikir tentang kemenjadian sesuatu yang luar biasa. Lebih selamat.

…Bersambung.

 
Leave a comment

Posted by on 31/07/2012 in Persilatan

 

Comments are closed.

 
