RSS

40. 10. PENGALAMAN BERGURU DARIPADA USTAZ.

23 Jul

Saya lebih suka menggunakan istilah ilmu megah untuk merujuk usaha-usaha kami mempelajari ilmu yang dikatakan ilmu batin pada masyarakat kita. Istilah ilmu megah lebih bersifat umum kerana puncanya pelbagai. Ada yang ’mengelat’ dan ada yang menggunakan kapit yang pelbagai jenis. Walaupun hakikat kemenjadiannya datangnya dari Allah, ’sabit’nya perlu dipersoalkan. Takut jadi syirik yang tak nampak. Pada saya, ilmu kebatinan lebih berpaksi pada ketuhanan dan ada kaitan antara hubungan kita dengan Allah. Itu sebabnya dalam kalangan ahli-ahli SC, kepercayaan ilmu batin dalam masyarakat kita, tidak mudah dipercayai begitu saja. Hal yang demikian kerana kita mempunyai kefahaman yang tersendiri tentang maksud kebatinan. Kefahaman pukal yang diasaskan Ustaz Hanafi.

Maka bermulalah era bagi kami mendalami ilmu-ilmu megah atau ilmu luar biasa bangsa Melayu. Kalau tak silap saya, peristiwa tersebut adalah pada tahun 1983. Ketika itu umur saya sekitar tiga puluh dua tahun. Minat saya itu disertai bersama Setiausaha persatuan, En Fuad dan Bendahari Persatuan, En Mahadi. Kami bertiga adalah merupakan peneraju utama persatuan dan merupakan Jurulatih utama SC Cawangan Perak. Kalau mereka membaca kisah-kisah dalam tulisan ini, bolehlah terkenangkan peristiwa ketika bersama dulunya. Agaknya boleh jadi bahan ketawa.

Mendapatkan kerelaan guru menurunkan ilmu megahnya, bukanlah sesuatu yang senang atau mudah. Tindakan kami yang pertama ialah berusaha untuk mendapatkan kepercayaannya. Hubungan kena rapat. Perlu ada strategi. Dalam hal ini, bilangan penuntut yang kecil adalah penting. Jika bilangan kami sedikit, maka mudahlah bagi kami merapatkan diri dan mendapatkan kepercayaan dari guru tersebut untuk mencurahkan ilmunya.

Walau bagaimanapun, mustahil bagi saya untuk menuntut seorang diri. Seperti mana pesanan Ustaz, saya perlu berkawan. Dengan adanya kawan, akan memudahkan kami membuat perbincangan dan masing-masing boleh mengawasi antara satu sama lain jika terlanjur atau tersasar dari landasan. Hal yang demikian adalah kerana pembelajaran kami itu semata-mata untuk menambahkan pengetahuan dan untuk memberi pengertian atas apa yang pernah Ustaz cakapkan tentang ilmu luar biasa yang ada dalam masyarakat Melayu. Oleh itu, kepentingan diri untuk membolot semua ilmu, tidak timbul langsung.

Banyak pengalaman yang diperoleh semasa menuntut ilmu megah tersebut. Kadang-kadang menceritakan pengalaman itu, terasa akan kebodohan dan membuang masa. Kita sering membaca di dada akhbar betapa ramai yang tertipu kerana percayakan sesuatu yang luar biasa. Nampak semacam ada kebodohan mereka. ”Kerana sebentuk batu, boleh dibeli dengan duit beribu. Kerana percayakan percakapan atau tewas renungan, terpaksa mengeluarkan wang di bank, puluhan ribu banyaknya. Kerana tenungan mata juga, sanggup menggadai bodi yang ada. ” Banyak lagi kisah-kisah yang kita baca sama ada di dada akhbar atau melalui penyampaian kata-kata lisan. Kebiasaannya, perkara dibaca, disertai dengan perasaan merendah pada mereka yang kena. Nampak sangat kegagalan mereka menggunakan akal fikiran yang nyata.

Namun begitu, pada mereka yang ada pengalaman tentang hal-hal yang demikian, pelakuan berkenaan tidak menghairankan. Bukan kerana kebodohan atau tidak ada fikiran. Apabila pemikiran berada dalam khayalan dan pengharapan atau pemikiran dilayangkan tidak berada di bumi nyata, maka akibat yang demikian bukanlah asing jadinya. Seorang sahabat saya yang baru pencen, tinggi pelajarannya, habis duit ’dipukau’ orang, gara-gara pengharapan. Macam tak percaya. Akibat tak mahu berbincang. Sorang-sorang. Itu sebabnya saya diperingatkan. Belajar ilmu-ilmu yang luar biasa, perlu berkawan. Jangan pentingkan diri sendiri seorang sahaja. Berkongsilah pengalaman dan pengetahuan tersebut supaya diri tidak ’terkena’.

Walau bagaimanapun dalam tulisan ini, saya ceritakan juga pengalaman saya menuntut jenis ilmu megah tersebut. Jangan silap faham. Penceritaan dalam ruangan ini bukan untuk menunjukkan kebodohan kami. Hal yang demikian kerana kami belajar secara mengkaji dan kami menurut kata-kata dan arahan guru, semata-mata untuk melihat sejauh mana ilmu yang ada padanya benar dan hebat. Kami belajar secara sedar dan sentiasa berbincang menggunakan pemikiran untuk menilai sesuatu ilmu yang diterima. Itu sebabnya saya tidak berani belajar seorang diri. Banyak bahayanya.

Seperti yang pernah saya tulis dalam tulisan terdahulu, terdapat beberapa faktor asas yang perlu kita miliki bagi mendapatkan sesuatu ilmu dari mana-mana guru yang dituntut. Faktor-faktor itu ialah hubungan rapat dengan guru, minat, kesungguhan, ketabahan, penglibatan masa dan faktor kewangan. Dalam hal ini, minat, kesungguhan dan ketabahan, bukanlah sesuatu yang payah dipraktikkan. Hal yang demikian adalah kerana faktor-faktor tersebut adalah berkaitan dengan diri sendiri. Sememangnya telah wujud dalam diri kita jika ingin menambahkan ilmu. Cuma, hubungan rapat dengan guru adalah memerlukan strategi yang tertentu dan mesti berkesan. Manakala faktor wang dan masa memerlukan pengorbanan diri. Jangan banyak berkira. Kadang kala mencecah ribuan ringgit.

Salah seorang daripada guru berkenaan, sangat pandai mengubat. Cara ubatannya ialah menyeru sesuatu supaya masuk ke badan. Suara dan bahasanya bertukar pada jenis apa yang dipanggil. Pastinya bahasa Indonesia. Matanya tidak berkelip menandakan ”sheik tan” yang berkenaan telah memasuki tubuhnya. Ada masanya bersuara garang dan ada masanya bersuara halus. Nama seruan yang saya masih ingat, antaranya ialah ’Dang Dang Si Garang-Garang’. Nama yang menarik agaknya.

Saya pernah dilantiknya sebagai pembantu untuk mengubati pelbagai penyakit pelik yang dihadapi orang ramai. Maka berpakaian hitamlah saya sepanjang aktiviti tersebut di waktu malam. Hebat juga rasanya kerana diraikan oleh penduduk kampung yang ingin mengubat. Tapi, saya tetap berpijak di bumi nyata. Hanya mencari pengalaman sebagai seorang bomoh perubatan tradisional. Semakin hari maka semakin saya dipercayai guru sepenuhnya. Hinggalah ke satu malam, nak jadikan cerita. Saya agak tersentak apabila beliau sendiri menyuruh saya mengubati seorang pesakit. Seorang perempuan yang agak berumur. Diberinya sepuluh biji limau nipis. Menurut katanya, jika tujuh biji timbul dan tiga biji tenggelam, maka pesakit berkenaan dikatakan terkena buatan orang.

Disuruhnya saya mencampakkan limau berkenaan dalam baldi yang berisi air. Sebaik saja dicampakkan limau itu, kedudukan limau adalah seperti yang dikata. Tujuh timbul, tiga tenggelam. Pelik juga. Tiba-tiba, ’pesakit’ berkenaan melompat sambil berlari-lari dalam rumah. Bahasanya bertukar kepada bahasa orang asli. Kelam-kabut orang lain dibuatnya. Saya disuruh bertenang dan guru berkenaan membisikkan sesuatu ayat di limau yang lain sambil dibelah dua. Disuruhnya saya menangkap orang berkenaan dan menekan limau itu di kakinya. ’Menjadi rupanya’. Orang ramai memandang kagum terhadap saya. No komen akan perasaan saya ketika itu yang lengkap bersongkok hitam dan berpakaian hitam.

Kebolehan saya ’memulihkan’ pesakit, terasa pelik juga. Saya tidak pernah menuntut. Cuma diberikan limau dan dengan sedikit bacaan yang tertentu. Ada muslihat rupa-rupanya. Tapi saya ikutkan juga mengubati orang ramai yang berhajat. Pastinya di kampung-kampung pendalaman yang memang menebal kepercayaan pada makluk ghaib dan penyakit buatan orang. Hakikatnya, ramai yang terkena buatan orang. Perut maju ke depan.

Pengalaman menjadi bomoh juga menyebabkan saya berpengalaman menghalau ’saka’. Masyarakat Melayu sememangnya terkenal dengan ”saka”. Itulah peninggalan keluarganya yang boleh dianggap sebagai pesaka. Mungkin saka itu sendiri berasal daripada perkataan pesaka. Susah nak diukur sebagai harta pemilik kaum Bumiputera iaitu Melayu dalam Dasar Ekonomi Baru. Saka tak termasuk dalam senarai harta. Hal yang berkenaan tentunya berbeza dengan hartanah, saham dan sebagainya yang sangat banyak dimiliki oleh kaum lain.

Tugas membantu guru menghalau saka, menyebabkan saya terpaksa menebal muka mencari tujuh air kolah masjid di merata tempat. Tugasannya nampak mudah, sebenarnya payah. Masjid sekarang mana ada kolah. Kebanyakannya berpaip. Ada yang tak payah putar kepala paip. Kena sentuhan tangan maka air akan keluar dengan sendirinya. Oleh itu, terpaksalah saya ke kampung-kampung kerana di situ ada masjid lama yang pastinya ada kolah buat mengambil air sembahyang.

Pada malam yang ditentukan bagi upucara menghalau saka, peranan saya semakin mencabar. Sebagai pembantu, maka saya diperah sungguh-sungguh untuk membantu. Peranan guru berkenaan hanya duduk mengarah. Lebih parah lagi, upucara menghalau saka perlu dilakukan pada waktu lepas tengah malam di kawasan hutan yang ada sungai. Bukan boleh ramai orang mengikut. Kami berdua sahaja. Saya pulak yang disuruhnya meletakkan ’benda’ di tempat berkenaan. Gelabahnya hati, tak terkira. Terasa bergeremang bulu roma kerana memikirkan hal yang bukan-bukan. Banyak pulak jejak kaki babi hutan. Silap gayanya boleh disondol babi hutan, gara-gara halau saka. Kalau masuk surat khabar, malu sungguh jadinya. Terkenang pada waktu sekarang, ketawa sendirian. Nampak sangat cerdiknya.

Seperti yang dikata, apabila kita menggunakan pemikiran bebas dan dapat berfikir secara rasional, akan nampak kelemahan diri seseorang. Namun begitu, kata-kata tersebut hanya boleh terjadi pada mereka yang tidak terlibat. Mereka yang terlibat dengan kegiatan berkenaan, sebenarnya pemikiran mereka telah tertutup dan tidak dapat berfikir lagi, malah tidak sempat berfikir lagi. Itu sebabnya berita-berita yang keluar mengenai golongan ini akan menyebabkan saya mengerti dan empati. Eloknya kita bersyukur kerana tidak diduga Tuhan dalam kegiatan seperti itu. Bersambung.

 
Leave a comment

Posted by on 23/07/2012 in Persilatan

 

Comments are closed.

 
