RSS

40. 3. PENGALAMAN BERGURU DARIPADA USTAZ.

28 Jun

          Tulisan kali ini masih membincangkan tentang proses saya menerima dan menambahkan ilmu daripada Ustaz. Saya tidak menyentuh tentang isi ilmu pengetahuan yang diperoleh. Ada perkara yang boleh ditulis dan ada perkara yang tidak boleh ditulis. Ada ilmu pengetahuan yang Ustaz buat tegasan. ”Saya terima secara empat biji mata maka sekarang saya turunkan secara enam biji mata. Jangan khabar pada orang.” Enam biji mata sebab ada seorang lagi kawan saya. Bila ada penegasan yang sedemikian bermakna satu larangan pada saya supaya tidak membincangkan hal-hal yang berkaitan. Mana-mana ilmu pengetahuan yang saya peroleh tanpa ada penegasan berbentuk larangan, baharulah berani saya perkatakan. Itupun lebih baik secara lisan daripada bentuk tulisan.

          Satu lagi kaedah saya memperoleh ilmu ialah melalui peruntukan masa bersama Ustaz. Selesai kuliah, saya akan berkunjung ke rumah Ustaz yang merupakan pejabat silat di Lorong Haji Sirat. Masa adalah bukan penghalang kepada saya walaupun saya berada di tahun tiga yang merupakan tahun akhir. Hal yang demikian adalah kerana, kursus yang saya ambil hanya enam subjek sahaja. Peperiksaannya pula hanya di akhir tahun. Sistem semester belum diperkenalkan lagi. Dari awal tahun hingga akhir tahun, tidak ada peperiksaan. Hanya kertas kerja berbentuk esei yang perlu dibuat dan dibentangkan di kelas tutorial. Sebagai mahasiswa, sudah tentu saya ’pandai menyesuaikan’ diri dengan tuntutan berkenaan. Tak ada masalah. Semuanya beres.

Masa yang banyak dapat diuntukkan pada SC. Selesai kuliah, saya akan terus berada di pejabat silat. Malam baru balik ke rumah. Kalau ada kelas malam, saya akan bersembahyang di pejabat. Hal yang demikian telah membolehkan saya menemani Ustaz untuk keluar ke mana-mana yang dikehendakinya apabila diajak, terutama di waktu petang. Kerap kali saya dibawa ke rumah Pak Wan. Di situ Ustaz selalu bersembang soal agama dan prinsip hidup. Tambahan pula saya difahamkan bahawa Pak Wan pernah belajar pondok. Oleh itu perbualan mereka adalah lancar. Banyak perkara yang baru pada pemikiran saya. Sungguh bertuah. Saya dengar sahaja. Tak pandai nak mencelah. Sekali-sekali tumpang senyum apabila mereka ketawa. Kalau bersembang tentang silat, tentunya saya boleh turut serta. Sepanjang ingatan saya, bersama Pak Wan, Ustaz hanya menyentuh soal-soal agama dan pegangan hidup. Tak pernah menyentuh soal persilatan. Namun begitu, saya dikira bertuah kerana dapat tumpang ’sekaki’.

Ketika tertentu sebelah petang, kerap kali juga saya dibawa Ustaz ke kedai makan Pak Husin di Kampung Baru. Keberadaan saya di rumah Ustaz pada waktu petang, setelah kuliah berakhir, membolehkan saya berpeluang mengikut Ustaz. Saya difahamkan bahawa peranan Pak Husin dalam perkembangan SC di peringkat awal adalah sangat besar sekali. Anak-anak beliau ramai yang belajar dengan Ustaz. Ada yang menjadi Jurulatih. Ketika berada di kedai itu, Ustaz juga akan bercakap pada satu-satu tajuk yang berkaitan dengan agama. Isi percakapannya ialah berkaitan dengan kehidupan dan boleh dijadikan pegangan dalam hidup. Kadang kala saya sukar memahaminya kerana terdapat istilah-istilah yang begitu asing pada saya. Hal yang demikian telah menyebabkan timbulnya inisiatif saya untuk merujuk buku-buku agama. Secara langsung perbuatan yang demikian telah menimbulkan minat untuk membuat rujukan bagi meneguhkan kefahaman saya dan memudahkan saya menerima dan memahami percakapan Ustaz di masa-masa seterusnya.

Saya teringat satu peristiwa sewaktu berada di kedai tersebut. Pada masa itu terdapat seorang penulis terkenal yang selalu menulis tentang kerajaan yang berada di langit atau di planet lain. Beliau adalah bekas pejuang politik Islam dan beralih angin pada penulisan. Anak beliau ada yang menjadi ahli SC. Tapi dikatakan tak ’ngam’ dengan bapanya. Sebelum itu Ustaz pernah membuat komen tentang penulisannya pada saya. Kebetulan pulak pada petang itu, kami bertemu dengannya di kedai Pak Husin,.

Meja kami amat berdekatan. Ustaz hanya menyahut tegurannya, tapi tidak bersembang. Sebaliknya, Ustaz memulakan percakapan dengan saya atas tajuk, ‘arif dan bijaksana’. Saya percaya penulis berkenaan mendengarnya. Dan saya juga yakin bahawa percakapan Ustaz itu sememangnya ditujukan pada beliau. Saya mendengar sahaja. Banyak pengetahuan baru yang saya peroleh.

Kaedah Ustaz yang berkenaan bukanlah asing bagi saya. Ketika berada di cawangan, kaedah yang sama berlaku juga. Dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur selepas majlis ijazah, kami membawa Ustaz bersarapan pagi di kedai nasi lemak yang amat terkenal di Ipoh. Semalamnya Ustaz tidur di tempat kami. Ketika kami hendak makan, datang taukeh kedai menyampuk perjumpaan kami. Tangannya memegang rokok. Pakaiannya tidak kemas. Hanya bersinglet. Nampak sangat sengkeknya. Ustaz langsung tidak memandangnya. Sebaliknya Ustaz memulakan percakapan atas tajuk, ‘adab dan kesihatan’. Saya yakin bahawa percakapan Ustaz itu ditujukan pada orang berkenaan. Kami hanya mendengarnya sambil menyentuh hidangan. Akhirnya, taukeh kedai berkenaan berlalu dengan sendirinya. Agaknya terasa sangat. Walau bagaimanapun,  hal yang berkenaan memberi peluang bagi kami mendapatkan ilmu pengetahuan tentang kehidupan. Terasa puas mendengar isi percakapan Ustaz.

Di situ juga Ustaz membacakan amalan yang patut kami amalkan untuk kesejahteraan diri. Kebetulan saya membawa buku catatan. Dengan segera saya hulurkan pada Ustaz untuk menulis amalan berkenaan. Alhamdulillah. Kekal hingga sekarang catatan tulisan Ustaz dalam buku saya. Lengkap dengan tandatangan Ustaz dan ada tarikhnya iaitu 22.11.81. Satu kenangan berharga buat diri saya.

Sengaja saya tuliskan dua peristiwa berkenaan bagi  mengenangkan proses saya mendapatkan ilmu. Isi percakapan yang disampaikan adalah secara sepontan, sebagai riaksi pada situasi yang ada. Ustaz suka berbuat demikian bagi menambahkan pengetahuan kami berdasarkan situasi dan kenyataan yang benar.

Saya juga teringat ketika Ustaz mengajak saya berjalan-jalan di  Jalan Chow Kit. Banyak lorong yang dilalui. Setelah berjalan ke sana sini, kami minum di kedai kopi. Di situ Ustaz akan memberi komen tentang apa yang saya alami dan lalui sebentar tadi. Tentunya tentang dunia kehidupan yang mempunyai pelbagai cabaran. Saya mendengar sahaja dan cuba memahami antara isi perakapannya dengan dunia realiti yang baru dialami. Maka banyak ilmu pengetahuan berharga yang diperoleh untuk menjalani kehidupan di dunia ini.

Ada ilmu yang saya peroleh untuk menegaskan pengetahuan yang sedia ada. Saya pernah menceritakan pengalaman saya diketepikan daripada mendapatkan ilmu menengah. Pada hal, Ustaz pernah berjanji memberinya pada saya setelah tamat pengajian  pertama. Saya  catat dalam buku harian. Tapi sekarang entah mana letaknya. Namun begitu, sampai ketikanya saya diketepikan oleh penguasa persatuan. Pemilihan peserta hanya seramai dua puluh satu orang sahaja. Tak boleh lebih dan tak boleh kurang. Begitulah kuatnya fahaman nombor ketika itu. Kegiatan nombor ekor masih belum ada.

Hal yang demikian menyebabkan saya merajuk dan cuba menjauhkan diri dari persatuan. Pada masa  itu saya menyewa di Kampung Baru di Jalan Raja Abdullah, bersama rakan-rakan. Termasuk abang saya yang akhirnya juga mempelajari SC.  Ustaz sering datang ke rumah. Ustaz tak naik, tapi membunyikan hon kereta ajak saya keluar. Di suatu malam, Ustaz mempelawa saya berbuka puasa di rumahnya iaitu rumah persatuan. Saya menurut sahaja. Saya menemui Ustaz di sebelah petang, hari puasa berkenaan. Di sana hanya ada seorang anak Pak Husin. Tak sebut nama sebab ketika ini dah jadi geng CM. Saya difahamkan Ustaz bahawa ahli berkenaan telah lama bersama Ustaz. ”Untuk maksud pemulihan”,  difahamkan Ustaz pada saya. Bulan puasapun Ustaz memasakkan makanan untuknya. Ada strategi Ustaz rupa-rupanya. Tak dapat nak luaskan cerita.

Ustaz membawa saya ke pasar Ramadan. Cari bahan berbuka puasa. Ustaz mempelawa saya memilih makanan. Kemudiannya kami balik ke rumah persatuan, menantikan azan. Selesai makan dan bersolat sama, kami berbual. Ketika itulah Ustaz menegaskan pengajarannya tentang prinsip taatkan guru, ibu dan bapa. Hanya mereka yang tidak ada perasaan iri hati, hasad dengki dan bersifat khianat. Sebaik-baik kawan, pastinya perasaan itu timbul. Sekurang-kurangnya terdetik di hati.

Pesanan Ustaz tersebut telah memberikan kekuatan. Hal yang demikian menyebabkan saya ’berpatah balik’ untuk meneruskan perjuangan dalam SC. Sesungguhnya pengajaran yang ada dalam SC benar-benar akan memberi makna jika kita melalui proses kehidupan tersebut. Rupa-rupanya, sebaik-baik kawan, apabila menjadi musuh maka permusuhan itu akan menjadi berlipat kali ganda. Kalah tindakan ’si hantu raya’. Langsung kita tak sangka walaupun pernah berikrar di hadapan Guru Utama. Ijazah pertama.

Tidak hairanlah betapa sesama kawan dulunya dalam SC, bila berpisah persatuan,  masing-masing akan berusaha sedaya upaya untuk menjahanamkan kawan yang dulunya akrab dan sehati sejiwa. Langsung saya tak percaya akan pelakuan tersebut. Nampak sangat buruk dan busuknya hati manusia. Untuk bergaul mesra, jauh sekali. Kalaupun senyum, sumbeng belaka. Ketara sangat sifat berpura-pura. Memang tak percaya. Dulunya amat baik dan amat mesra. Rupa-rupanya  perasaan iri hati sentiasa ada sesama rakan kita.  Beringat dan berjaga-jaga. Pesanan Ustaz pada saya benar-benar memberi makna. Itulah salah satu ilmu kehidupan yang diturunkan pada semua.  Nampak sangat benar akan kata-kata Ustaz tentang hubungan sesama kawan. ’Berpatah arang dan bukannya carik-carik bulu ayam’. Lebih-lebih lagi ketika pepecahan berlangsung dengan jayanya di kedua-dua gelombang pepecahan sesama kita. Bersambung.

 
Leave a comment

Posted by on 28/06/2012 in Persilatan

 

Comments are closed.

 
