RSS

21.5 PERTEMUAN DAN PERPISAHAN VI

23 Nov

Mendapatkan kerjasama dari kumpulan pengikut jenis kedua ini boleh dilakukan dengan cara berbincang dengan mereka dari peringkat awal, sebelum rancangan kita itu dihebahkan pada orang lain. Kita boleh dapatkan maklumat dan pendapat mereka terlebih dahulu. Tentunya mereka akan berasa diri mereka dihargai kerana diberi perhatian sewajarnya. Apabila hati mereka berpaut pada usaha-usaha yang kita lakukan, pasti mereka akan memberi sokongan yang padu secara berterusan. Hal yang demikian akan memudahkan kita memberi tanggungjawab pada mereka.

Namun begitu, apabila diberikan tanggungjawab, jangan lupa agar kita selalu berhubung dengan mereka. Jangan dibiarkan mereka bekerja berdasarkan fikiran mereka sahaja. Sentiasalah dapat maklumat atas apa saja kerja yang mereka lakukan. Secara langsung, akan memaksa mereka untuk sering berhubung dan bergantung hubungan dengan kita. Hal yang demikian akan memudahkan kita memberi kebebasan secara terpimpin semasa mereka menjalankan tugasan yang diberi. Sumbangan yang mereka berikan tetap bermakna pada kita. Hal yang demikian juga akan memberi sumbangan yang bermakna  pada organisasi atau persatuan yang kita pimpin agar berjalan dengan berkesan dan mantap.

Sebaliknya, jika mereka dibiarkan bebas mengeluarkan fikiran dan mengambil tindakan sendiri dalam persatuan, maka persatuan berkenaan akan mengundang masalah yang tersangat besar. Semakin lama maka semakin mereka berjauhan dengan kepemimpinan tertinggi yang ada. Mereka terus bertapak dalam kalangan pengikut mereka. Malah, pengikut mereka mungkin berkembang luas dari masa ke masa. Hal yang demikian kerana mereka bebas bergerak dan dapat menumpukan perhatian sepenuh masa untuk menyebarkan pengaruh mereka sendiri. Pada hal, dalam masa yang sama, kepimpinan tertinggi persatuan asyik menumpukan perhatian menggerakkan persatuan dan persilatan supaya persatuan dan persilatan itu terus berkembang. Dalam hal ini, masa yang ada tersangat terhad pada kepimpinan tertinggi berbanding dengan golongan pemimpin tak rasmi ini yang ada banyak masa untuk menyebarkan pengaruh mereka dalam kalangan ahli-ahli.

Saya berpengalaman menyaksikan perkembangan dan perluasan pengaruh golongan pemimpin tak rasmi dalam kalangan ahli-ahli kita di beberapa cawangan seluruh negara. Hal yang demikian kerap berlaku selepas kepimpinan bertukar tangan kepada Pak Ak dan seterusnya pada En. Mat. Pada masa Ustaz, kumpulan ini tidak berani menyebarkan pengaruh atas alasan kehebatan mereka. Lebih-lebih lagi semua ahli tetap menganggap Ustaz sebagai terhebat dan tiada tandingan dan saingannya dalam kalangan anak didiknya sendiri. Kalau adapun yang berbuat demikian, tindakan mereka itu tidak kekal lama. Sepanjang ingatan saya, Cuma ada dua tiga ’tokoh’ SC yang sanggup berbuat demikian. Termasuklah ”Mat Dua Puluh Satu”.

Selepas kepimpinan Guru Utama Ustaz Hanafi, ada dalam kalangan golongan ini yang diberi kepercayaan oleh Guru Utama menjadi wakil guru pada  zon-zon tertentu atau di pusat-pusat pengajian tinggi yang tertentu. Ketika itulah mereka menyebarkan pengaruh mereka. Kegiatan ahli-ahli dihadkan atas kebenaran mereka. Maka jadilah arahan yang dikeluarkan oleh Guru Utama, perlu disahkan pelaksanaan di tempat mereka  oleh pemimpin tak rasmi berkenaan.  Malah, jika ingin melibatkan ahli-ahli yang mereka pimpin, perlu mendapat kebenaran dari pemimpin tersebut walaupun pada aktiviti yang dipersetujui oleh Guru Utama ketika itu. Begitulah hebatnya cengkaman mereka pada ahli-ahli yang mereka pimpin. Semuanya dilakukan bukan atas dasar adat dan adab, tapi berdasarkan kepada kepentingan peribadi. Saya rasa, isi perbincangan saya ini telah diketahui umum oleh ahli-ahli kita di satu masa lalu. Pernah saya tulis dalam blog yang lalu.

Hari berganti hari. Pengaruh pemimpin kumpulan kedua ini dalam persatuan semakin berleluasa pada satu ketika yang lalu. Ikatan guru pada mereka tersangat rapuh. Kawalan sepenuhnhya pada tindak tanduk mereka semakin gagal. Guru yang ada menyedarinya tapi hanya dapat merintih atas suasana yang ada. Nasi telah menjadi hangit. Susah dibetulkan. Hinggalah pada satu saat dan ketika maka mereka berjaya menyusun strategi menjatuhkan guru. Kedudukan mereka adalah teguh kerana mendapat sokongan pihak yang berkuasan dalam persatuan yang ada.

Saja saya ingat-ingatkan kembali sebagai catatan sejarah. Semuanya sudah tidak bererti lagi. Nasi sudah menjadi bubur. Sejarah pepecahan telah dan tetap berlaku. Tidak mudah, malah mustahil untuk kembali sedia kala seperti masa kehebatan SC di suatu zaman dulu iaitu di zaman Ustaz Hanafi.

Kumpulan ketiga ialah golongan majoriti. Biasanya ahli kumpulan ini mewakili enam puluh peratus sifat ahli-ahli yang ada dalam satu-satu persatuan atau dalam satu-satu organisasi. Kumpulan ini tidak berminat dengan kuasa yang ada. Mereka hanya berminat untuk menunaikan tanggungjawab dalam keadaan tidak suka menghadapi sebarang masalah. Mereka tidak suka perbalahan kerana mereka lebih suka  hidup dalam dunia selamat. Mereka berhati-hati pada perubahan kerana tidak yakin dengan perubahan tersebut. Perubahan akan menyebabkan mereka sendiri perlu berubah. Itu yang tidak disukai mereka.

Dari segi perubahan, mereka sering risau akan keupayaan diri sendiri kerana kurang keyakinan diri. Apatah lagi untuk memimpin orang lain ke arah perubahan tersebut. Hal yang demikian menyebabkan mereka boleh berubah berdasarkan pengaruh para pemimpin atau rakan-rakan yang ada di sekeliling mereka. Itu sebabnya, kumpulan pemimpin tak rasmi akan menumpukan perhatian untuk menyebarkan pengaruh dan pemikiran mereka pada kumpulan majoriti itu. Dengan cara yang bijaksana maka kumpulan ini mudah dipengaruhi.

Kebijaksanaan kumpulan pemimpin tidak rasmi mempengaruhi kumpulan majoriti ini, banyak bergantung pada kebolehan berkomunikasi berkesan, mesra dan meyakinkan. Kumpulan majoriti yang kadang kala bersifat lalang ini akhirnya akan mudah dipengaruhi dengan satu pendekatan yang berstrategik. Dalam konteks SC, janganlah dihairankan betapa senangnya kumpulan ini bertukar guru persilatan dek kerana perbezaan persatuan. Satu perubahan sikap yang amat malang sekali akibat pengaruh dari mereka yang berkepentingan diri. Itu sebabnya saya selalu merapatlan diri dengan mereka ketika memimppada satu ketika yang lalu. Jika ada sebarang majlis yang mereka anjurkan seperti kenduri kendara, pasti akan saya hadir bersama. Memenangi hati mereka akan membawa banyak faedahnya pada kita.

Walau bagaimanapun, kumpulan ini masih lagi boleh diberi tanggungjawab melaksanakan tugas melalui dua cara. Pertamanya, yakinkan mereka dan ’pegang’ mereka supaya berada dalam satu saf perjuangan yang sama dengan kita. Jangan biarkan mereka dipengaruhi oleh orang lain. Wujudkan suasana mereka sentiasa merujuk dan berpaut pada nasihat dan arahan kita. Keduanya ialah dengan cara mendapatkan sokongan dari pemimpin atau rakan-rakan yang mereka rapat. Hal yang demikian kerana mereka mudah terpengaruh dengan pemimpin atau rakan-rakan yang rapat dengan mereka tersebut. Oleh itu, mudahlah usaha-usaha kita untuk mengikat mereka. Walau bagaimanapun dalam hal ini, pastikan pemimpin atau rakan-rakan rapat mereka itu adalah ’orang kita’. Jika tidak, susahlah bagi kita mempengaruhi mereka. Bersambung.

 
Comments Off on 21.5 PERTEMUAN DAN PERPISAHAN VI

Posted by on 23/11/2011 in Persilatan

 

Comments are closed.

 
%d bloggers like this: